Foll er et reklamebyrå i Oslo med et spesielt fokus rettet mot retail. De jobber med noen av de største kjedene i Norge og hjelper kundene med å utvikle gode konsepter og merkevarer. Vi tok turen til Foll og tok en prat med daglig leder Eilif Kiland.
- Kjernen av det vi driver med er retail-konsepter som er med å bygge kjedens merkevare, et eksempel på det er «Middag under 100-lappen» som vi gjorde for Rema 1000 for over 10 år siden og som fortsatt finnes, forteller Eilif.
Foll gjør hele bredden som reklamebyrå, men hvor de tidligere siktet bredt har de nå fullt fokus på kjernen av det de skal drive med som er retail-konsepter. De hjelper store kjeder som Meny, Europris og Kremmerhuset. Når du besøker noen av disse butikkene har Foll vært med å påvirke hvordan du som kunde opplever butikken enten via et konsept, design, profil eller identitet.
Tegnet driftsavtale med Infografikk
Foll har nå 20 ansatte. Tidligere var de mange flere, men etter en omstrukturering i 2019 ble behovene og prioriteringen annerledes enn før. Det var i den forbindelse at Eilif valgte å tegne en driftsavtale med Infografikk.
"Vi har ikke tid til å tenke på IT og skal ikke bruke tid på det"
- Eilif Kiland
- Det var et kostnadsspørsmål, men det var et veldig enkelt regnestykke. Det å bruke interne ressurser på IT var aldri aktuelt. Det er mye administrasjon og support på IT, selv om vi bare er 20 brukere. For meg var det viktigste å få ryddet opp og sette bort tjenesten og vite at ansvaret ligger hos noen som tar det, forklarer Eilif.
Foll har en full driftsavtale med Infografikk. Det vil si at Infografikk hjelper Foll med klienter, server, nettverk og backup. I tillegg leverer Infografikk alt av hardware og software som MacBook Pro, skjermer, iPhones, Microsoft 365 og Adobe.
- For meg var det viktigste å få ryddet opp og sette bort tjenesten og vite at ansvaret ligger hos noen som tar det, forteller Eilif.
Apple-leie sørger for likviditet og rullering av utstyr
Foll har hatt mye hjemmekontor de siste to årene med pandemi, men etter at samfunnet har åpnet opp igjen gleder Eilif seg til at kontoret igjen blir en møteplass for de ansatte. Det er viktig at ansatte er fornøyde og har riktig verktøy for jobben og det er en av grunnene til at Eilif har valgt å se på en ny type finansiering: Apple-leie.
- Driveren er i utgangspunktet likviditet og det å slippe de store utgiftene som plutselig havner på en måned, samtidig som man holder brukerne med et godt nivå på utstyr. Det å holde oss på en 3-års rullering virker mest fornuftig, da har vi godt utstyr og behovene dekket. Det er en ansatt-tilfredshet i det å ha nytt utstyr, istedenfor å måtte tyne en maskin til siste stund, så sitter en ansatt med en 5-6 år gammel maskin som plutselig slutter å fungere.
Et reklamebyrå som Foll er en attraktiv kunde for mange IT-leverandører, men for Eilif er det ikke bare tjenestene som er viktigst.
- Jeg har snakket med mange og fått flere tilbud av folk som prøver å selge tjenester. Jeg har naturligvis tatt noen møter og «benchmarket» tjenestene fra Infografikk for å sammenligne, men på mange måter er tjenestene like men med forskjellig fortegn, «ja vi kan jo Mac også». Infografikk har godt grep om vår bransje og dekket den i tiår og dere kan og er gode på Mac og Apple som er det vi skal bruke. I tillegg er dere sannsynligvis bransjens hyggeligste og det er nok det største konkurransefortrinnet dere kan ha, avslutter Eilif.
Verdt å vite:
* Foll ble høsten 2020 kjøpt opp av Media Bergen. I løpet av året 2022 vil Foll flytte sammen med flere byråer til et felles kontorlokale i Oslo. Infografikk leverer også drift, produkter og tjenester til Media Bergen-konsernet. Les mer om Media Bergen her.
* Er du nysgjerrig på hvordan Infografikk kan hjelpe din bedrift med driftsavtale? Camilla Berner (avbildet over) er Infografikk sin kontakt hos Foll Reklamebyrå. Det er bare å ta kontakt for en hyggelig prat. E-post camilla@infografikk.no eller tlf: 48097656
Kontakt Infografikk for mer informasjon
Infografikk er spesialist på IT og tilhørende programvare til reklamebyråer. Ta gjerne kontakt med en av våre ansatte for en prat om hvordan vi kan samarbeide.