- Infografikk fikk oss til å tenke nytt om lagring


Skrevet av Christian Andersen
 Publisert 20.02.25

- Infografikk fikk oss til å tenke nytt om lagring

Da kommunikasjonsbyrået Nucleus skulle investere i en ny lagringsløsning, oppdaget byrået en mulighet for betydelige kostnadsbesparelser. Infografikk foreslo en alternativ løsning til den tradisjonelle skylagringen, en tilnærming som viste seg å være både funksjonell og vesentlig mer kostnadseffektiv.

- Det var i forbindelse med at vi skulle begynne å lagre film og foto at vi innhentet noen tilbud fra ulike IT-leverandører. Det var da vi innså at vi betalte mer enn vi trengte hos vår daværende IT-leverandør, forklarer Jan-Sverre Syvertsen som er seniorrådgiver hos Nucleus.

Syvertsen var ansatt nummer to hos Nucleus tilbake i 1998 og jobbet i firmaet frem til 2001. I 2016 vendte han tilbake til kommunikasjonsbyrået som seniorrådgiver og etter hvert IT-ansvarlig. Han har alltid vært interessert i teknologi og jobbet første gang på en Mac i 1998. Han hadde lagt merke til Infografikk allerede på 90-tallet og det var derfor naturlig å forhøre seg med dem da Nucleus skulle vurdere en ny IT-driftspartner og ny lagringsløsning.

Les også: Vi er Nucleus

Da vi skulle lagre store mengder film og foto, innså vi at vi betalte mer enn vi trengte hos vår daværende IT-leverandør, sier Jan-Sverre Syvertsen, seniorrådgiver i Nucleus. Foto: Nucleus.

 

Tidligere erfaringer med IT-leverandører viste at Mac ofte var en sekundær prioritet

- Da vi bestemte oss for å sjekke markedet var det et poeng å finne noen som først og fremst leverte på Mac-plattformen - både på drift, support, tjenester og hardware. Ofte er det det som skiller de som driver med IT-drift fra hverandre. Du har de som har Mac som kjernekompetanse, og så har du de som leverer både på Windows og Mac - men i realiteten som er best på Windows. Vår tidligere IT-leverandør hadde et godt og kompetent Mac-miljø som alltid klarte å hjelpe oss, men førstelinjen var Windows. Derfor brukte vi en del tid på å snakke oss gjennom for å nå andre linje, hvor vi kunne få hjelp fra de som hadde Mac som sitt fagfelt.

Jan-Sverre henvendte seg til Infografikk og ba om et møte for å sparre om mulighetene rundt lagring og IT-drift. Det var i den forbindelse at det åpnet seg muligheter for å tenke nytt rundt lagring.

 

"Du har de som har Mac som kjernekompetanse, og så har du de som leverer på både Windows og Mac - men som i realiteten best på Windows"

- Jan-Sverre Syvertsen, Seniorrådgiver hos Nucleus

 

 

Betydelige kostnadsbesparelser

- Vi så veldig raskt da vi ba om et tilbud fra Infografikk, at her kunne vi redusere kostnadene med nærmere 50 prosent ved å bytte leverandør. Ikke bare fordi Infografikk var rimeligere priset, men fordi dere foreslo en annen type løsning. Dere fikk oss til å revurdere lagringsløsningen vi hadde: En ekstern filserver som medførte høye lagringskostnader, en kostnad som ville øke etter hvert som vi fikk mer data. Vi gjorde en del egen research og fant flere store virksomheter i Norge og internasjonalt, som hadde tatt serverne sine "hjem" og plassert dem onprem. Og vi forstod at det samme kunne fungerere for oss.

For mange IT-leverandører er Mac noe de gjør ved siden av Windows – vi ville ha en partner som virkelig kan Mac, sier Jan-Sverre Syvertsen i Nucleus. Foto: Nucleus.


Full driftsavtale med Infografikk - Med personlige relasjoner

Nucleus bestemte seg for en lokal serverlagring og en komplett IT-drift fra Infografikk.

- En lokal server gir oss kostnadskontroll, kombinert med mye tilgjengelig lagringsplass og relativt rimelig skalering hvis vi bruker opp den plassen vi har i dag. Det er også greit å kunne fortelle kunder som spør, at vi først og fremst lagrer i Norge - og at vi alltid har muligheten til å legge informasjonen lokalt, hvis en kunde stiller krav om det.

I tillegg til at Infografikk kom med et kostnadseffektivt løsningsforslag var det også andre kriterier som var viktig for Jan-Sverre i valg av IT-leverandør:

- Jeg liker alltid å ha en personlig kontakt og bare enkelt kunne ringe noen direkte. Det fungerer fint med ticket-registrering, men Infografikk har en forretningsmodell som er personlige på en annen måte enn veldig mange andre IT-selskaper har. Det at man har en personlig relasjon både til førstelinje og til konsulent er en av kvalitetene vi setter stor pris på.

- Hvis det virkelig «brenner», da ringer jeg direkte til Morten - og da får jeg alltid svar og han ordner opp. Det siste akutte vi opplevde var da den ene lagringsriggen falt av nettet. Da var Morten fysisk tilstede på noen timer, ryddet opp og fikk den tilbake på nett igjen. 

 

"Infografikk har en forretningsmodell som er personlige på en annen måte enn veldig mange andre IT-selskaper har."

- Jan-Sverre Syvertsen, Seniorrådgiver hos Nucleus

 

 

Infografikk gir oss ikke bare en kostnadseffektiv løsning – de gir oss også personlig oppfølging. Når det virkelig brenner, vet jeg at jeg kan ringe direkte og få hjelp umiddelbart sier Jan-Sverre Syvertsen i Nucleus. Foto: Nucleus.

 

Fordeler med leie av utstyr

Infografikk tilbød også noe annet som var viktig for Nucleus, nemlig muligheten for å leie Apple-maskiner.

- Dette er noe som er gunstig for oss - å ha jevnlig bytte av maskiner sparer oss for en del akutte situasjoner, med disker som går i stykker eller maskiner som etter hvert ikke har nok kapasitet og minne. Tre år er lenge i livet til en Mac, smiler Syvertsen og legger til:

- og så blir jo de ansatte mer effektive. De nye operativsystemene og programmene krever mer og mer, og særlig de hos oss som jobber mye i Adobe-pakken, forteller at prosesser går saktere i takt med at maskinen blir eldre.

Les også: Den høye restverdien gjør det gunstig å leie Apple-produkter hos Infografikk

 

Tidsbesparelser med Infografikk som IT-partner

- Jeg har fortsatt førstelinje-support i hverdagen, men totalt sett bruker jeg langt mindre tid på IT i dag enn før. Nå vil jeg anslå at jeg bruker to til fire timer i uken, mens tidligere kunne en hel arbeidsdag gå med til IT-relaterte oppgaver. Det skyldes nok først og fremst at vi har organisert IT-arbeidet annerledes sammen med Infografikk, og overlater mer til dere enn vi gjorde med den forrige leverandøren. Men også at Mac-ene, med de nye Apple-chipene er imponerende mye mer stabile og solide enn da de ble levert med Intel.

I dag bruker vi definitivt mindre tid på IT, og det er en viktig del av regnestykket - for hver time jeg må bruke på IT, er en time jeg ikke kan bruke på kundeprosjekter som jeg kan fakturere.

 

"Totalt sett bruker jeg langt mindre tid på IT i dag enn før"

- Jan-Sverre Syvertsen, Seniorrådgiver hos Nucleus

 

 

Med Infografikk som IT-partner har Nucleus fått betydelige tidsbesparelser. Foto: Nucleus.

 

Teknologi og innovasjon i fokus hos Nucleus

Jan Sverre mener at noe av det som skiller Nucleus fra mange andre byråer, er en nysgjerrig tilnærming til kundene.

- Vi starter med blanke ark og store ører og lytter så mye som mulig i de første møtene med en ny kunde. På den måten prøver vi å unngå å belære dem med utgangspunkt i det som har funket hos oss før, og heller skape en dialog som gir en løsning som er forankret i kundens utfordringer og rammebetingelser.

- Hvis du presenterer en løsning før du har forstått problemet, risikerer du at løsningen i seg selv blir problemet. Det handler om å samarbeide med kundene for å bli enige om rett strategi og de mest effektive tiltakene før man konkluderer, sier han.

Hos Nucleus har teknologi alltid vært et viktig fagområde, og flere av rådgiverne er over gjennomsnittet interessert, men de siste årene har fokuset økt ytterligere.

- Vi har alltid jobbet med teknologikommunikasjon, men nå har vi tatt et steg videre og etablert et eget tek-team. Det handler ikke bare om kommunikasjon, men også om å forstå teknologien i den sammenhengen den skal selges og brukes, markedet og den globale politikken som påvirker rammebetingelsene, også for norske virksomheter. Vi jobber tett med kunder som utvikler avanserte dataløsninger, og det er utrolig spennende å for eksempel se hvordan verdien av data får stadig mer oppmerksomhet i takt med utviklingen innen kunstig intelligens. Når folk forstår at språk er data, begynner de også å se verdien i all annen type data - fra strukturerte datasett til ustrukturerte kilder som video eller sanntidsdata fra IoT-sensorer.

 

Hos Nucleus starter vi alltid med spørsmål, ikke løsninger. Det gir oss en bedre forståelse av kundens behov før vi utvikler strategier og kampanjer, sier Jan-Sverre Syvertsen. Foto: Nucleus.

 

Anbefaler gjerne Infografikk videre

- En av de største fordelene var at Infografikk fikk oss til å tenke gjennom løsningen vår på en ny måte. Å ha en ekstern partner som virkelig forstår plattformen du jobber på, gir stor verdi. I tillegg til kompetansen er Infografikk også en IT-partner som er lett å samarbeide med - fornuftig priset, personlig og tilgjengelig. Det gjør det enkelt å anbefale dem til andre virksomheter, avslutter Jan-Sverre Syvertsen.

 

 

Vil du ha en IT-partner som faktisk er der når du trenger hjelp? 🤝


Vi er her for å hjelpe deg! Fyll ut skjemaet, så tar en av våre eksperter kontakt. Sammen finner vi den beste løsningen for en enklere, tryggere og mer effektiv IT-hverdag. Hos oss får du mer enn bare et svar – du får en partner som bryr seg!

 

Top