Østre Linje arkitektur og landskap har ingen interne IT-ressurser. Arkitektbyrået fra Indre Østfold bruker Infografikk som sin driftspartner på IT og har klare tanker om hvorfor de velger å sette bort IT-ansvaret til noen andre.
I et gammelt murbygg midt i Askim-sentrum finner man arkitektbyrået bestående av 14 ansatte fordelt på ulike fagområdene arkitektur, landskapsarkitektur, interiørarkitektur, grøntanleggsforvaltning og BIM. Kontorlokalene er nyrenovert og består av ulike materialvalg - en miks av nytt og gammelt, masse dagslys, smarte løsninger og ulike farger. Det er tydelig at her er det dyktige kreative mennesker som har fått utfolde seg og skapt en inspirerende arbeidsplass. Et lokale som også kan brukes som showroom for potensielle kunder. Arkitektene kan sitt fag, men de er også tydelige på og vet hva de ikke er gode på:
- Vi kan tegne og vi kan bruke dataverktøyene til det vi skal bruke det til, men å drifte et system og holde på med IT, det skal vi ikke drive med forklarer daglig leder Kaja Svenneby hos Østre Linje.
Selv kommer Kaja tidligere fra Vegvesenet og var der vant med interne IT-ressurser. Hun var derfor spent når hun for tre år tilbake skulle begynne i ny jobb i det private som daglig leder for Østre Linje.
- Jeg var overlykkelig når jeg hørte at vi hadde folk til å ordne IT. Hvis noe skjer så vet vi hvem vi skal ringe. Våre ansatte vil kanskje prøve å ordne problemet selv, men da sier jeg at vi skal ringe Infografikk med en gang. Dette er en tjeneste vi betaler for og som Infografikk utfører på en bra måte, da er det bare å ringe, forteller hun.
Terje Fluske fra Infografikk (til v.), eier Dag Eriksen og daglig leder Kaja Svenneby har samarbeidet lenge. Her i nyrenoverte lokaler hos Østre Linje.
Ny trapp: Østre Linje satt opp en ny trapp mellom etasjene når de renoverte lokalene. I tillegg til større lokaler har de fått en mer åpen og luftig løsning enn tidligere.
Viktig å levere til tiden
Teknologien er i konstant endring og det krever sitt for å holde tritt med alt som skjer innen både hardware og software. Med driftsavtalen til Infografikk føler Østre Linje at de er godt ivaretatt enten det gjelder support, oppgraderinger, sikkerhet og backup. Det er viktig å ha trygghet og gode rådgivere om noe skulle skje. I tillegg så er oppetid og det å levere til tiden noe arkitektene setter høyt.
- Det er veldig viktig at vi får levert prosjektene som avtalt. Vi skal være profesjonelle og levere til tiden og da er vi helt avhengig av teknisk bistand. Tekniske problemer kan jo dukke opp og det skjer gjerne på verst tenkelige tidspunkt. Da er det helt avgjørende å kunne få tak i hjelp så raskt som mulig:
- Det var en gang all e-post ble borte fra en maskin og det er en selvfølge at det skjer akkurat når man har en leveranse. Heldigvis fikset Infografikk problemet i racerfart. Vi har også opplevd at uforklarlige problemer skjer hos Graphisoft eller Focus, da er vi alltid glad når Infografikk er behjelpelige og snakker med programvareleverandøren for oss. Vi snakker ikke dataspråk, så dette er veldig verdifullt for oss.
"Vi snakker ikke dataspråk og det språket snakker Infografikk for oss"
- Kaja Svenneby.
Moderne lokaler hos Østre Linje med eget stillerom (til høyre) hvor de ansatte kan trekke seg tilbake for å ta en telefonsamtale eller møte.
Ulike materialer på kontoret er inspirerende for både ansatte og potensielle kunder.
Lite kontor med mange fag - Et konkurransefortrinn
Hos Østre linje er det høy faglig kompetanse og de har stor bredde på prosjektene de jobber med. Arkitekt og eier Dag Eriksen er stolt av at de har den samme høye kompetansen som de store selskapene i bransjen og mener at et lite arkitektkontor er en styrke når man sammenligner seg mot de større konkurrentene.
- Vi er et lite kontor med mange fag. Styrken vår er at vi er få og at det er kort vei mellom alle personene og fagene som en konsekvens av det. Større kontorer har flere avdelinger og det kan fort bli byråkratisk.
- Hos Østre Linje jobber vi tverrfaglig i alle prosjekter. Selv om det er et rent interiørprosjekt, har vi fortsatt med en arkitekt eller landskapsarkitekt med i prosjektgruppa, for her har alle noe å bidra med. Vi tegner for folk og da er det fint med ulike vinklinger inn i prosjektene. I tillegg oppdrar vi hvert enkelt fag til å lære det andre faget, det vil si en tverrfaglig forståelse, som gjør at man får bedre prosjekter.
Viktig med høy kompetanse og hyggelige medarbeidere
Kaja legger til:
- Vi er gode på å utfordre den drømmen kunden kommer med. Det er noe med det å kunne videreutvikle og dra i de veggene på denne drømmen, og få kundene til å tenke litt ut av boksen for å optimalisere prosjektene sine enda bedre. Da er det viktig med høy kompetanse og ikke minst viktig med hyggelige medarbeidere som vet hvordan man snakker med folk, for vi er jo mennesker alle sammen, forteller hun.
- Ja, det må jeg også få sagt - hver gang vi ringer til Infografikk så er dere alltid i godt humør! Vi har aldri møtt en som er grinete og det er imponerende og skikkelig bra! Det er ofte sånn at vi er helt på tuppa etter å få løst et problem, og da er det veldig betryggende å møte en i andre enden som er positiv og som rydder av tid og fikser problemet for oss. Vi føler vi får den hjelpen vi trenger, når vi trenger og det er det som er det viktigste, avslutter hun.
Kirkelund skole i Skiptvedt er et av prosjektene Østre Linje har jobbet med. Et par av arkitektene som jobber for Østre Linje har selv gått på skolen. Les mer om prosjektet her.
Østre Linje Prosjekt: Glava sitt lagertilbygg ved innkjøringen til Askim. Buede vegger gjør at bygget skiller seg ut. Les mer om prosjektet her.
Terje Fluske (til v.) får servert lokal cider fra Askim Frukt- og Bærpresseri av daglig leder Kaja Svenneby.
Kontakt Infografikk
Infografikk er spesialist på IT og tilhørende programvare til arkitekter. Vi samarbeider med Nordic Bim og har løsninger for blandede miljøer. Ta gjerne kontakt med en av våre ansatte for en prat om hvordan vi kan samarbeide.