Spar kostnader med en bedriftsintern App

Stadig flere bedrifter ser nytteverdien av en intern-applikasjon som kan øke effektiviteten, skape inspirasjon og fjerne tidstyvene i organisasjonen.

En applikasjon er langt mer enn bare spill og underholdning. Mange gründere ser stadig spennende muligheter med ny teknologi og utfordrer måten vi er vant til å tenke og løse oppgaver på. Ved å utnytte funksjoner som allerede finnes kan man skape noe som gjør hverdagen enklere, løser et problem eller utgjør en stor nytteverdi for folk flest. DNB sin Vipps er et eksempel på en app som i løpet av kort tid har sørget for at det har blitt enklere enn noen gang å overføre penger til hverandre, uten avansert nettbutikk-innlogging eller lange kontonummer. Vipps sparer meg som forbruker for mye tid og gjør det enklere for meg å få tilbake penger som jeg kanskje ellers aldri ville ha fått tilbake.

Retter man fokuset vekk fra forbrukeren og App Store, så finnes det en helt annen – og for noen – en helt ukjent verden: Bedriftsinterne Applikasjoner. (Enterprise Apps) Dette er applikasjonene du aldri hører om, nettopp fordi er interne. De kan inneholde utrolig smarte løsninger på avanserte og komplekse problemer internt i bedriften. En enkelt app kan være med å gjøre hverdagen mye mer effektiv for de ansatte ved å bruke løsninger som allerede finnes og deretter skreddersy disse for akkurat din bedrift. Det kan være noe så enkelt som et mobilvennlig, digitalt, reiseregning-skjema som sendes rett til regnskapsfører, eller kanskje en kobling mot interne systemer som gjør at selgerne kan sjekke lagerstatus via mobilen når de er på kundebesøk. Det kan også være relevante oppslagsverk som ferielister, HMS-rutiner eller personalhåndbøker. Klarer man å skape en økt arbeidsflyt ved å løse krevende oppgaver på en enkel måte, sparer man både tid og penger.

Noen som har gjort dette med stor suksess er Posten Norge AS. De har flyttet viktige funksjoner for postbudene over i en intern App og sparer over 50 millioner kroner på investeringen. Med fokus på brukervennlighet og funksjonalitet har appen «Rutebok» fjernet behovet for daglige papirutskrifter og nødvendig etterarbeid for postbudene. Innsparingen har vært veldig betydningsfullt for en leverandør i en bransje med sterkt volumfall og strengt fokus på kostnader.

En annen som har investert i en intern app er entrepenørselskapet Peab. De byttet ut det interne bedriftsmagasinet som var tidkrevende og dyrt å produsere, med en egen app til alle ansatte. De fleste av Peab’s ansatte er ute på bygge- eller anleggsprosjekter og bruker ikke datamaskin i løpet av dagen, derfor måtte de tenke nytt. Målet med den nye appen var derfor å gi alle ansatte i Norge tilgang til lik informasjon samtidig, enten personen er håndverker eller prosjektleder. De benytter seg av push-meldinger til de ansatte og har implementert viktig informasjon om helse, miljø og sikkerhet i appen som er tilgjenglig for alle bedriften.

Skjermbilde 2016-02-05 kl. 13.59.06

Både Posten og Peab har valgt å investere i en skreddersydd løsning, som gir bedriften akkurat de funksjonene som er viktig for deres organisasjon. Velger man et «masseprodusert» system, er det ofte så rigid og låst at man ikke nødvendigvis får tilpasset det slik som man ønsker. Brukervennligheten går ned og det flyter over av felter og unødvendige funksjoner. Ved å skreddersy applikasjonen til akkurat de funksjonene som er viktig for din bedrift kan man strømlinjeforme og automatisere interne prosesser og få fullt utbytte av investeringen.

Infografikk samarbeider i dag med Appmedia som er et byrå som har spesialisert seg på apputvikling for iOS, Android og Windows Phone. Sammen kan vi hjelpe deg med konsultasjon, hardware, MDM, design, utvikling av applikasjoner.  Har du en app idè for din bedrift, men er usikker på hvordan du skal sette den ut i live? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

 

Få mer inspirasjon:

Se eksempler på bedriftsinterne apper på Apple’s nettsider

Besøk Appmedia sine nettsider